آموزش موسیقی خطوط حامل موسیقی

تئوری موسیقی به زبان ساده

سکوت ها

سکوت همانطور که از نامش پیداست به معنی بی صدا و ساکت بودن است.در موسیقی نیز همین معنا را دارد و در هنگام بکار بردن آن نباید صدایی از ساز شنیده شود .اگر چه سکوت صدا ندارد اما دارای شکل،نام و ارزش زمانی است .نام و ارزش زمانی سکوت ها مانند نتها بوده فقط شکل ظاهری آنها با نتها متفاوت است.سکوت ها از عامل پر ارزش موسیقی بوده و در صورت استفاده درست و بجا در آثار موسیقی نقشی موثر و بسیار تاثیر گذار را بر روی دیگر عوامل موسیقی ایفاء می کنند.

اگر در قطعه موسیقی برای میزانهای زیادی به سکوت نیاز باشد آنهارا اینگونه مینویسند

شکل 2.2

نقطه مقابل سکوت،ارزش زمانی آن سکوت را نصف کرده و به آن اضافه میکند.

شکل 2.3

قواعد نگارش

برای نت نویسی در موسیقی قوانین خاصی تعیین شده تا هم از نظر بصری دارای زیبایی باشد و هم خواندن آن برای نوازندگان و آهنگسازان راحت تر و بدون مشکل باشد.در گذشته نت نویسی توسط کسانی انجام میشد که دارای تبحر و تخصص در نت نویسی بودند و مانند خوش نویسان متون ادبی به خوش نویسی نت میپرداختند.بعد ها شابلن هایی برای نت نویسی ساخته شد که کار را راحت تر کرد ولی امروزه با کامپیوتر و نرم افزارهایی که بدین منظور درست شده کار خوش نویسی نت بسیار راحت و سریع انجام میپذیرد و این مهم برای همگان شده است.برای نمونه مواردی از قوانین نت نویسی را در ذیل می آوریم:

هنگام نوشتن نتها اکر نت بالاتر از خط سوم حامل باشد دم آن از سمت چپ به سمت پایین کشیده میشود‌‌شکل 2.4
اگر نتها پایین تر از خط سوم حامل باشد دم آنها از سمت راست به سمت بالا کشیده میشودسکل 2.5
اگر نتها روی خط سوم باشند و دم آنها میتواند هم به سمت بالا و هم به سمت پاببن کشیده شود.شکل 2.6
برای نوشتن نتهایی که دارای پرچم هستند مثل چنگ،دولاچنگ…… پرچم ها را حذف می کنند و به تناسب خطوطی افقی به نام شاهین به هم وصل میشوند.بطور کلی نتها با اشکال گوناگون در کنار هم با قواعد خاصی نوشته میشوند که نمونه هایی از آن را در اینجا آورده ایم.

شکل 2.7

نتها در موسیقی به اشکال گوناگونی در کنار هم یا بر روی هم قرار میگیرند.یا با فواصل نزدیک به هم یا با فواصل دور از هم .نگارش این نتها بر اساس قواعد خاصی صورت میگیرد که هم از نظر زیبایی و راحت تر دیدن مهم است و هم اینکه مفهوم خاصی را در موسیقی بیان میکند نمونه هایی در ذیل آورده شده :

شکل 2.8

در ساز هایی متنند پیانو که از دو کلید متفاوت و دو حامل پنج خطی استفاده میشود میتوان بر روی هر حامل چند بخش متفاوت نوشته شود و به غیر از ساز پیانو اگر بر روی یک حامل پنج خطی چند بخش نوشته شود هر بخش برای اجرای یک ساز در نظر گرفته میشود

شکل 2.9

آهنگسازان برای انتقال منظور مورد نظرش به نوازنده علا‌‌ئم و اصطلاحاتی را در درون و بیرون پنج خط حامل مینویسد،این علائم و اصطلاحات بسیار متنوع بوده و معانی مختلفی داشته و تا حدود زیادی نوازنده را در رسیدن به درک درستی از اجرایی بی نقص هدایت خواهد کرد.

شکل 2.10

درباره نویسنده

ahmad.ordi

دیدگاهتان را بنویسید